Çavdar Ekmekleri



Simitli ,poaçalı ,ekmekli kahvaltılardan ,pirinçli ,makarnalı öğünlerden sonra devamlı iştah açılması ya da çabuk acıkmaktan şikayet ediyorsan bil ki bu beyaz un'un Glisemik İndeksi yüzündendir!Glisemik İndeks ;besinlerin kana karışma hızını temsil eder ve her besinin seviyesi farklıdır.Özellikle beyaz un ,havuç vb. Besinlerin glisemik indeki çok yüksekken ,çavdar unu,biber vb.besinlerin glisemik indeksi düşüktür yani bize dosttur.(Yazının sonunda bazı besinlerin Glisemik İndekslerini bulabılırsıniz)
Gün içinde açlığımızı yonetebılmek için bu bılgıleri özümseyip besinleri akıllıca kullanmak,kaçamakların ve ani açlık ataklarının önüne geçecektir.Sandviçlerim,pizzalarım için glisemik indeksi düşük olan Çavdar unuyla minik ekmekciklerimi yapma fikrim ,piyasada tam çavdar ekmeği bulamamamla başladı.Sonrasında tarif basit, ekmekler lezzetli olunca arkası geldi:)

Tarif çok basit ;

1 kg 'dan biraz az (bir kısım unu ekmekleri elimizle açarken kullanıyoruz)  çavdar ununu 2 paket kuru maya ve 3 su bardağı ılık su ile yoğurup 45 dk mayalanması için bekliyoruz.Daha sonra hamurdan istediğimiz boyda parçalar alıp elimizle şekillendirip yagsız tavada pişiriyoruz.Ben minik sandviçleri yaparken 30 gr ekmek bir dilimdir dolayısıyla da 60-70 kaloridir hesabıyla bölüyorum,böylece porsiyon kontrolu de saglamıs oluyorum.Lavaş yapmak içinde merdaneyle incelttiğimiz hamuru yine yagsız tavada pişiriyoruz.Sonra gelsin sandviçler lavaş üstüne pizzalar:)






Bazı Besinlerin Glisemik İndeksleri
Yüksek glisemik indeksli yiyecekler; (Uzak Dur)
Fırında, tencerede vs pişmiş ve kızartılmış patatesler,
İşlenmiş, şekerlenmiş içindeki değerli besinleri alınmış, kabuksuz tahıllardan yapılmış rafine tahıl kahvaltılıkları ( hani sıcak veya soğuk sütle yenilenler, mısır gevrekleri dahil ),
Tüm içinde şeker olan tatlandırılmış içecekler,
Şekerlemeler, lokum vs
Gofretler vb. bar şeklindeki şekerli besinler,
Kuskus,
Hazır tenekede, pet şişelerde, kutularda satılan her türlü tüm meyve suları,
Beyaz pirinç, basmati pirinci dahil,
Beyaz unla yapılmış her şey, beyaz unlu tüm ekmekler dahil, beyaz unla yapılmış tüm makarnalar.
Havuç, Ayşe kadın fasulye, mısır, muz
Kepekli ekmek
Krakerler, Kornflakes, çekilmiş yulaf
Glikoz, bal, Mars bar, meşrubatlar
Müsli, çikolatalı bisküviler
Orta glisemik indekslı besinler; ( Ara sıra tüket )
kabukları alınmış arpa,
Kahverengi pirinç, yulaf, bulgur, tam tahıllı ekmekler, tam tahıllı makarnalar,
Hiç şeker eklenmemiş tabii meyve suları
Üzüm, beyaz erişte, tatlı patates
Portakal, yumurta akı, yulaf
Yulaflı Bisküvi, Cips, kepekli erişte
Süngersi pasta, şehriye
Düşük glisemik indeksli besinler; (Ye bitir )
Patates hariç yüksek posalı sebzeler ve meyveler,
Bran ( kepek ) denen kabukları ile yapılmış tahıllı hiç şekersiz kahvaltılıklar,
Bir çok kurular, mercimekler, nohut,
Siyah / kırmızı kuru fasulyeler
Kuru barbunya vb.
Elma, şeftali
Yoğurt, süt, mercimek
Kayısı, dondurma, barbunya
Şeftali, greyfurt, erik, kiraz
Früktoz
Ekşi sıvı hamurlu tüm ekmekler özelliklede koyu renkli ve tam tahıllı kabukları ile taşlar arasında öğütülmüş unlu çavdarlı ekmekler.
Daha detaylı bilgi için ; http://tr.wikipedia.org/wiki/Glisemik_indeks

Etiketler: , , , , ,